Zavřít školy? Jen přes mou mrtvolu

Články a rozhovory / Zavřít školy? Jen přes mou mrtvolu

Zavřít školy? Jen přes mou mrtvolu

Budoucí ministr školství Petr Gazdík chce po nástupu do úřadu změnit osnovy a zavést pozici uvádějícího učitele. Petr Gazdík  kdysi učil matematiku. Teď bude s největší pravděpodobností šéfovat celému resortu školství. I na něm bude rozhodování, zda znovu neposlat všechny děti na domácí výuku. Gazdík je ale výrazně proti.

Epidemie rekordně roste, nákaza se ve velkém šíří ve školách mezi dětmi. Jaká opatření byste v nich zavedl, abyste šíření covidu omezil?
Připravujeme opatření a sdělíme je všem včas v okamžiku, kdy bude jasné, že skutečně nastupujeme do vlády. Líbí se mi, co dělají v Německu nebo Rakousku, kde oznamují, co se stane, když epidemie překročí určitou hranici (rozhovor se konal ještě před vyhlášením rakouského lockdownu – pozn. red.). Lidé by měli vědět, s čím mají počítat. Teď bych oznamoval něco, co za tři měsíce nebo čtrnáct dní může být jinak.

Jste pro plošné testování žáků?
Nepodporuji plošné testování ve školách. Poslední dva roky ukázaly, že epidemie se má řešit lokálně. Každá škola má jiný počet očkovaných, jiné logistické podmínky, jiné stáří učitelů, jiné možnosti. Proto by se to mělo řešit lokálně. Asi vás překvapím, ale domnívám se, že lokální testování by se mělo týkat i očkovaných kantorů, protože i já jako očkovaný mohu přenášet epidemii.
Při lokálním testování by se měly používat antigenní, nebo PCR testy?
Už na jaře jsme hlavní hygieničce navrhovali, že se má z antigenního testování přejít PCR. Bohužel na to přišli až teď. A co je horší, tato vláda nebyla schopna vytvořit kapacity pro PCR testování. To je něco, co je bohužel velký problém a co musí řešit tato vláda akutně, protože pokud to bude vypadat takto i v příštích dnech, tak se epidemie skutečně bude nekontrolovaně šířit ve školách.


Dovedete si představit, že se ještě někdy zavřou školy v celé republice?
Já jsem se veřejně jasně vyjádřil, že nejsem pro nápad pana Hajdúcha (vědec a lékař), aby se teď zavřely školy na čtrnáct dní. Za mnohem důležitější považuji zlepšení systému, aby hygieny reagovaly rychle, aby PCR testy fungovaly v dostatečných kapacitách a aby byly vyhodnocovány v řádu hodin, ne v řádech dnů. K úplnému plošnému zavření nevidím důvod. I kdyby měl být otevřený jen jeden okres, pořád to stojí za to.


Kvalita domácí výuky se na školách lišila. Na vaší vládě bude, aby se vzniklé nerovnosti ve vzdělání pokusila srovnat. Jak?
Na začátku září jsme komunikovali se starosty, hejtmany a neziskovými organizacemi. Vyzývali jsme k metodě peer programu, kdy starší žáci doučovali mladší. Rodiče měli požádat skautské vedoucí, aby jim pomohli s doučováním. V praxi jsem viděl, že mnohdy stačí, aby děti získaly jistotu. Aby věděly, že se někdo o jejich vzdělání zajímá.
Ministerstvo školství má celkem velký program na doučování. To by nemělo skončit. Mělo by to fungovat automaticky a rodiče by měli vědět, že když je problém, najdou u ředitele nebo neziskové organizace pomoc.


Pandemie také výrazně dopadla i na dětskou psychiku.
Ona dopadává i teď. Proto říkám, že zavření škol na 14 dní jen přes mou mrtvolu. Covid tu bude i za rok, byť věřím, že už to nebude celorepubliková záležitost. Ředitelé potřebují vědět, co dělat při jakém počtu nakažených – kdy by se měla část dětí učit dopoledne a část odpoledne nebo kdy střídat jejich docházku po týdnu. Těch možností je celá řada a my ředitelům musíme tyto možnosti dát. Lidé pak přestanou být tak vyděšení.


Naše otázka směřovala k tomu, že pandemie ukázala, že chybí velké množství školních psychologů.
Školní psychologové by měli dostat z evropských fondů nemalé prostředky. Budou v rámci evropských projektů v příštích dvou až třech letech ještě fungovat. My to musíme vyhodnotit, a až evropské prostředky skončí, plynule navázat národním programem na základě zkušeností z toho evropského projektu.


Co budou vaše první kroky kromě řešení epidemie?
Měli bychom změnit penzum znalostí. Ne všechno, co je popsáno v rámcovém vzdělávacím programu, dnes skutečně žáci potřebují. Problém je, že když řekneme, že z fyziky vyhodíme třeba Archimedův zákon, všichni fyzikáři se zhrozí. Podle nich je to to základní.


Takže vyhodíte z osnov Archimedův zákon?
Je potřeba revidovat rámcový vzdělávací program. Dát tam větší prostor pro projektové učení, pro moderní způsoby výuky, pro samostatnost dětí. Mám dobrou kamarádku, jejíž syn chodil do školy v New Yorku. Zatímco v New Yorku neví skoro nic o ničem, ale umí o tom poutavě hodiny hovořit, tak u nás máme slušné encyklopedické znalosti, ale neumíme je prodat. Ideální bude, když budeme něco vědět a budeme to umět také prodat. Kdysi jsem dětem v deváté třídě dal v matematice závěrečnou písemku se zadáním: Stojíte v Uherském Brodě na nádraží v pátek odpoledne. Dostaňte se co nejrychleji a nejlevněji do Prahy. Je to banální příklad, ale hodiny musí prostoupit více těmito věcmi.


Velký problém je stárnutí učitelů. Hrozí, že budoucí generace nebude mít kdo učit. Budete učitelům zvyšovat platy, abyste motivovali nové zájemce o profesi?
Musím tuto vládu pochválit, protože jí se skutečně podařilo dostat učitelské platy na 130 procent průměrné mzdy. Za to budiž čest panu ministrovi i vládě. Platy by se měly dál zvyšovat. Měly by růst zvláště teď s inflací. Platy by měly dát novým nadšeným mladým lidem perspektivu v tom, že to poslání, které si vybrali, nebudou muset vyvažovat strachem, že neuživí rodinu.


Čím dalším by se měli mladí lidé motivovat, aby se stali učiteli?
Mladí učitelé musí získat takzvaného uvádějícího učitele. To bude jedna z prvních věcí, o kterou se budeme snažit. S tím počítá zákon o pedagogických pracovnících, který spadl pod stůl před volbami. Já bych to jako začínající učitel bez pomoci starších nedal, protože jsem začínal učit v 19 letech. V takovém věku si autoritu nezískáte řvaním a poznámkami. Bez skvělých kolegů, kteří mi pomohli, bych nikdy nemohl být dobrým učitelem.


O vás se ví, že nesouhlasíte se současnou podobou maturit. Hodláte maturitu změnit?
Od vzniku státní maturity se její podoba permanentně mění. My tím studentům říkáme, že politická i odborná reprezentace si nejsou jisté, co to ta maturita vlastně je.


Chtěl byste vrátit maturitu do podoby, jak vypadala před státní maturitou?
Určitě ne. Já mám tu čest být už rok a půl v think–tanku Univerzity Karlovy, kde se sešli špičkoví odborníci. Postupně docházíme k tomu, jak má vypadat státní maturita. Státní maturita už nemůže být měněna každé dva tři roky. My prostě musíme nalézt podobu zkoušky na dalších deset nebo dvacet let dopředu.


Jaké vysvědčení byste dal svému předchůdci Robertu Plagovi?
Jedničku. Slušné hodnocení by získal i pan premiér. Z jednoho prostého důvodu. Přestože se několikrát snažil Plagu odvolat, nakonec to neudělal. Pro české školství je velké pozitivum, že byla zachována kontinuita. Je to jeden z mála ministrů, který vydržel čtyři roky. Vydržel největší problémy, které se na něj vyvalily. Ať to byla inkluze, či bohužel neschválený zákon o pedagogických pracovnících. I kdyby měl být otevřený jen jeden okres, pořád to stojí za to.

Zdroj: MF Dnes